Értünk dolgoznak – az Egyetemi Centrum Kft. munkájáról
Hallgatóként és dolgozóként sok időt töltünk az egyetem területén. Vajon gondolkodtunk-e már azon, hogy mitől lesz tiszta a tanterem, a folyosó, hogyan rendeződik be egy rendezvényhelyszín, hogyan tűnik el a lehullott falevél, mitől lesz szép a fű, a bokor és a fa, mitől működik olajozottan az egész egyetemi gépezet? Nyilvánvaló, hogy mindezek a dolgok nem maguktól történnek. Olyan személyek munkáját dicsérik a fent említettek, akik számunkra sokszor láthatatlanok, de mégis értünk dogoznak nap, mint nap. Az Egyetemi Centrum Kft. munkájáról a vállalat rendezvényszervezőjével, Váradiné Sziklai Erikával beszélgettünk.
Az Egyetemi Centrum Kft. esetén egy gazdasági társaságról beszélünk. Pontosan ki a cég tulajdonosa és hogyan, milyen keretek között működik?
Az Egyetemi Centrum Kft. 100%-ban a Magyar Állam tulajdonát képezi. A tulajdonosi joggyakorló a Pannon Egyetem kancellárja.
Honnan ered a gazdasági társaság neve?
A névadók kiléte számomra nem ismert, hiszen az alapítás óta több rektor is regnált a Pannon Egyetem élén. Azt gondolom, hogy a névvel mindenképpen jelezni akarták, hogy a cég az egyetemhez tartozik, innen ered az „egyetemi”. Továbbá, hogy „minden út hozzánk vezet”, illetve tőlünk indul ki, hogy mi gyakorlatilag központi szerepet töltünk be az egyetemen, egy „centrum” vagyunk, hiszen mindenkinek van velünk dolga, akár a rendezvényeket, akár a napi egyetemi életet és munkát vesszük alapul.
Mikor alakult a kft?
A cégbíróság 1993. október 21-én jegyezte be a céget, ez a dátum szerepel az alapító okiratban.
Pontosan milyen célból jött létre a cég?
Az alapítók centralizálni kívánták azokat a tevékenységi köröket, amelyek most a kft-hez tartoznak. A cél az volt, hogy ezek a területek humán erőforrás, valamint pénzügyi/gazdasági terület szempontjából egy kézben összpontosuljanak, egy szervezeti egység tevékenységi körébe tartozzanak.
Ki jelenleg a cég vezetője, ki határozza meg a mindennapi operatív feladatokat?
A cég vezetője az ügyvezető, aki összefogja és irányítja az egyes munkaterületek felelőseit. A mindennapi operatív intézkedéseket illetően szabad kezet kapnak az adott csoport- és egyéb vezetők, illetve felelősök, akik értelemszerűen az adott körülmények figyelembe vételével, legjobb tudásuk szerint hoznak döntéseket. A hetente tartott vezetői értekezleteken történik az előre tervezés, megbeszélés, tájékoztatás, közös ötletelés, igazgatói jóváhagyás. Ez egy kis csapat, a közös cél, a feladatok magas szintű ellátása érdekében egymást segítve dolgozunk.
Hol találhatók az irodáik és „telephelyeik”, hol dolgoznak pontosan?
A bázisunk, a központunk irodái a B. épület alagsorában találhatók, lassan 1 éve lesz, hogy ide költöztünk. Itt lényegesen kulturáltabb körülmények között tudjuk fogadni a külsős ügyfeleket, az egyetemről érkező munkatársakat. Számunkra az egyik legfontosabb helyszín természetesen az egyetem, azon belül pedig a B. épület, hiszen itt találhatók a központi rendezvényhelyszínek, amelyek minden nap prioritást igénylő területek a takarítást illetően is. Hozzánk tartozik még a Wartha Vince utcai úgynevezett „felső kampusz”, az N épületben váltott műszakban teljesítenek szolgálatot portásaink. Az M és N épületekben, az Egyetemi Könyvtár és Levéltár épületében és a Polinszky-teremben is a mi takarító kollégáink dolgoznak. Hozzánk tartozik még a Várfok Kollégium is, ahol a portaszolgálatot, a karbantartást és a takarítást is a mi kollégáink biztosítják. A Központi Kollégium és a Hotel Magister takarítása is a mi feladatunk, de a recepción dolgozó kollégák is cégünk alkalmazottai. Ezen kollégiumok esetén extra feladatot jelent számunkra az, hogy a nyári időszakban az épületek szállodaként üzemelnek. A Jedlik Kollégiumban a takarítás és portaszolgálat biztosítása révén vagyunk jelen, illetve a Tudósotthon takarítását, az alkalmi szállásfoglalás koordinálását szintén mi látjuk el. A felsorolásból is látható, hogy bizony nagy területen, sok embert foglalkoztatunk, a helyszínekből pedig kitűnik, hogy milyen sokoldalú ezek megoszlása, hiszen irodák, rendezvényhelyszínek, kollégiumok, szállodák tartoznak hozzánk, szóval sok és sokrétű feladatnak kell eleget tennünk.
Melyek a fő tevékenységi körök, részlegek?
Alapvetően a tevékenységünket egyetlen szóval is össze lehetne foglalni: szolgáltatunk. Hozzánk tartozik a rendezvényszervezés logisztikai vonala, kezdve a rendezvény helyszínének lefoglalásától, a helyszín berendezésén és átrendezésén, a szükséges eszközök biztosításán, a takarításon át egészen az esetleges külsős rendezvényszervezőkkel és szolgáltatókkal való kapcsolattartásig. Ahhoz, hogy egy rendezvényen minden berendezési tárgy és szükséges eszköz a helyére kerüljön, sok ember összehangolt munkája szükséges. Az Egyetemi Centrum Kft. mindig a legjobb tudása szerint oldja meg a rendezvények közben felmerülő problémákat, ha esik, ha törik, ha folyik, azonnal megy a takarító kolléga és intézkedik, mert itt vagyunk, elérhetők vagyunk, és az egyetemért vagyunk. Minőségi szolgáltatást nyújtani csak nagyon sok összetevőt figyelembe véve lehet, és itt első helyen említeném az emberi tényezőt, a humán erőforrást. Ma, amikor a munkaerő-piacon jelentős hiány tapasztalható szinte minden területen, a mi dolgozóink különösen hiányszakmát képviselnek. Kezdve a takarító kollégákkal és folytatva a sort a recepciós, a portás, a kisegítő alkalmazott munkatársakkal. Minőségi munkavégzést elvárni ma csak versenyképes fizetésért lehet. A takarítás, a parkgondozás, a portaszolgálat, a váratlan hibák és problémák megoldása az egyetem részére napi igény szerint mind-mind a mi feladatkörünkhöz tartozik.
Megközelítőleg hány munkatársuk van?
2017.10.16-i állapot szerint 103 kollégával működik a kft. 103 kolléga, 103 ember, ami
elsőre nem tűnik kevésnek, néha viszont mégis az. A nagy cégek sokszor kedvező ajánlatokat téve szívják el az embereket tőlünk. Mindent megteszünk azért, hogy átszervezéssel, helyettesítéssel lehetőleg mindenki megelégedésére találjunk megoldást még a váratlan feladatokra is, még ha ennek a koordinálása olykor nem is egyszerű.
Milyen típusú végzettség, illetve szakmai ismeretek szükségesek az egyes tevékenységi területekhez kapcsolódóan?
Vezetői és kollegiális szinten is az általunk leginkább fontosnak tartott elvárás a hozzáállás. Értékeljük, ha valaki dolgozni szeretne és megérti, hogy a dolgok nem maguktól teremnek. Ebből következik, hogy magasan képzett pénzügyi/gazdasági vezető, évtizedes tapasztalattal rendelkező HR ügyintéző és rendezvényszervező is dolgozik cégünknél. Az előbbiekben felsorolt feladatainkhoz az elmúlt évben pénzügyi lebonyolítóként és rendezvényszervezőként is bemutatkozott az Egyetemi Centrum Kft. olyan kiemelt egyetemi programokat illetően, mint például a Gólyatábor, a VEN, a Gólyabál és a szakestek. Ezek az új kihívások a hallgatók pozitív visszajelzései alapján megérték a befektetett időt és munkát. Természetesen minden rendezvény új kihívás, a szervező mindig jobbat szeretne, mint az előző évi volt, mi pedig ennek a gondolatnak a szellemében készülünk az idei Gólyabálra is.